tisdag 29 oktober 2013

Mera Köpenhamn


Uhh, o ut på andra sidan grisveckan kommer Maja..den gångna vecka ÄR inte skoj att jobba det är en hel massa vardagar o dessutom en helg inblandad o man orkar just inte mer än att ta sig igenom den. Egentligen är grisveckan fördelad på två veckor men det känns lättare att låtsas som det är en st  vecka som skall passera. Så inget har egentligen hänt värt att skriva om förutom att jag har jobbat..Jag har ju valt att vara aningen anonym som Maja, ett fåtal känner henne, medan andra inte alls vet vem det är. Därför kommer jag inte att berätta vad eller vart jag jobbar heller, det passar mig utmärkt att smyga omkring inkognito. 

Nåväl, lite mer Köpenhamn får det bli idag även om det nu var minst två veckor sedan vi var där =)
Vi hade vår sedvanliga middag på Peder Oxe, jaja, jag vet att alla svenskar för eller senare äter där men det är ett kärt barndomsminne för mig. Mamma o pappa tog oss dit varje gång vi var i Köpenhamn o sedan har jag bara fortsatt att tillbringa en kväll där varje gång jag är i danska huvudstaden..o det har varit mååånga gånger. Länge, länge hävdade maken att grönsaker..det åt han BARA på Peder Oxe.




Lite "utehäng" hann vi också med o visst är det väl något särskilt att kunna sitta ute så här års, under stora parasoller med infravärme, insvept i varsin filt, smuttandes på något värmande förstås..



                Vidare var vi nyfikna på Köpenhamns nya saluhallar: Torvehallarne, ett besök där rekommenderas verkligen! Gå dit hungrig bara, gärna pratsugen o förstås nyfiken. Engagerade handlare som brinner för sina varor, låter dig ställa alla frågor du kommer på o vill du kan du få prova lite här o där. Det finns många ställen att äta o förstås dricka på. Varustånd både inomhus o ute. Inga problem att hitta dit heller. Det ligger centralt, vid Norreport station, o på gångavstånd från bla Ströget.




 



 



Haha, jaa.. det är matbilder  nästan helt o hållet när man varit iväg någonstans. Stort intresse är det o äter oss runt, det gör vi ;) Sista bilden är från ett tapas-ställe inne i den ena hallen o nej, det är inte mig han pekar på utan en tidningsfotograf som står bakom mig. Stort ståhej med intervju o fotande utbröt sekunden efter. Vi smet då vidare..
Promenerande blev det också en hel del, jag lyckas alltid promenera mig till skoskav i storstäder vi besöker, vi går o vi går o vi går.. Ett av de ställen vi promenerade till nu sist var lilla fina Rosenborgs slott mitt inne i stan. De hade drösvis med skolklasser på besök så vi nöjde oss med att gå runt i parken. Fint det med.
Tivoli hoppar vi oftast över, där har vi varit både som små o med våra egna barn också så det klarar vi oss utan nu. Ett o annat besök kan det bli men det är absolut inget måste.














2 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag hungrig!!! Härliga bilder från en härlig stad. Köpenhamn är en sån där stad som jag verkligen kan längta till och nu satte du igång längtan igen! Men det blir ingen resa i höst, kassan är tom (eller flyttad till bröllopsspar, det känns rätt ok ändå).
    Alltid kul att läsa om era resor, ni vet hur man lever :)

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, man blir rätt full i skratt när man skall kolla genom ev. foto som är tagna när vi varit någonstans, det är mat, mat, mat o så lite inredning på det. Kan vara husfasader eller dörrar också =) Nåja, vi njuter o det känns som en rättvis belöning efter alla år med blaskigt ishallskaffe i plastmugg (big no no) flippande av grillade hamburgare på fotbollsplanen, Micrad mat ( uppvärmd för tredje gången). Spara ni lite slantar nu så bröllopet blir precis som ni vill ha det så lovar jag att strösseldagarna kommer senare. Kram tillbaks!

      Radera